دا...

دا تونی دار و ندارم، دا تونی باغ بهارم
دا همه راز وجودم، دا امید روزگارم

دا بگو تا کی بنالم
دا بکن شیرت حلالم
...

رنگ گل رنگ تیاته، چشمه چی مهر و صفاته
دا بگو تا مو بخونم، جونم آرنگ صداته

دا دلت چه مهربونه، رنگ باغ آسمونه
گرمی افتو تیاته، مه ز تو داره نشونه

سایه ی صحو و پسینم، دا امید آخرینم
دیدن تو آرمونم، دا بهار دلنشینم

دا لالائیات به گوشم، هنی تا هنی ایاهه
هر فک که تونه نبینم روزگار مو سیاهه

بررسی زیبایی شناسی هنر ایران در سنگ نگاره های عیلامی درایذه


"اولین تمدنی که در قلمرو امروزی ایران پا به عرصه وجود نهاد ، تمدن عیلام بود که خوزستان کنونی ، بخش هایی از لرستان ، قسمت هایی از اصفهان ، کرمان و در جنوب فارس و بوشهر را در بر می گرفت.این تمدن حدود 25 قرن به وسیله سلسله های مختلفی اداره گردید.از آن جا که نوعی سیاست فدرالی در قلمرو عیلام حکومت می کرد ، لذا هر کاه در اثردرگیری های دایمی با همسایگان بین النهرینی قسمت جلگه ای دچار ضعف می شد ، بخش کوهستانی با مرکزیت آنزان (ایذه فعلی) به حیات سیاسی خود ادامه می داد و باعث می شد تا سلسله ای جدید در جلگه با مرکزیت شوش قد علم کنند.در این مقاله پس از معرفی آثار هنری به جا مانده در بخش کوهستانی عیلامیان ، به استخراج برخی ویژگیهای هنر ایران از میان خصوصیات سنگ نگاره های منطقه ایذه می پردازد.این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی بوده و به روش کتابخانه ای و میدانی اطلاعات آن جمع آوری شده است."

اینها بخش های آغازین مقاله  بررسی زیبایی شناسی هنر ایران در سنگ نگاره های عیلامی منطقه ایذه است.مولفین در ادامه ...

ادامه نوشته

غزلی زیبا از افرا عسکریان

«خَم بُرگِسِ »

تشــنه ی بــوي كِلــوس و مُـرده ی ريواسُم

تَش پَــرسِ تَـشِ ريسُـم ، مُـــو خــدا نشناسُم

هو پـَري بيد و فـرشته ، مـو خُو آدم هم نيم

اَر قــــــبولُم بِــكُنه خــاك و خُــلِ كَـوشـاسُم

اَربِـخه ســی تيلـس خينُــمِ مِــنْ مَشـك اِيكُنم

اَربِخــه هف شو و هف رو سَر پا ايواسُم !

ليـوه ي اِ ي كَدو بالا ، گَرد وِ خالِ لَـوِس !

تــــــي بـه ره تُــرنه شــلال و كلُــوِ ميناسُم

ديـر هم بفتِ خدا ، بخت هــو ، بختِ مُونه

 عمــُريه از ســرشو تا بــه سَــوق دينداسُم

به اِمُـم زُده ي شـهپير و به هــر سُــده دلی

به هَــــــمو شــاهِ خراسـون و بــه شابُلقاسُم

چي هــوكس وا خَم ِبُرگِسِ مُونه ناكار نَكه

چي هُو كس نِي و مُو غير هُو كسي نيخاسُم

منبع:ساواره

یوسف علی سواری سکان شورای شهر را بدست گرفت

تک کاندید ریاست شورای شهر ایذه سکان ریاست را به دست گرفت.

با کسب ۶ رای یوسف علی سواری به عنوان رئیس چهارمین دوره ی شورای اسلامی شهر ایذه انتخاب شد.

به گزارش ایذه سرای من، نخستین نشست شورای دور چهارم شهرستان ایذه دقایقی پیش در حالی پایان یافت که اعضای این شورا با انجام رای‌گیری یوسف علی سواری را به عنوان رئیس این شورا انتخاب کردند.
 
سواری  که تنها کاندید ریاست بود با ۶ رای موافق و ۵ رای ممتنع از ۱۱رای، به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر ایذه انتخاب و معرفی شد.
همچنین سلطانعلی سعیدی نیز که تک کاندید معاونت بود با ۸ رای از ۱۱ رای نایب رئیس شورا شد.
 
گفتنیست که حسینی شهردار فعلی ایذه با ۱۱ رای موافق به عنوان سرپرست موقت شهرداری انتصاب شد.

فردا روزی سرنوشت سازی برای مردم ایذه

چه کسی ریاست یک ساله ی شورای شهر را به عهده می گیرد؟

شهردار که خواهد بود؟

هنوز امضای تاییدی شورای شهر خشک نشده است که گفتگو ها و رای زنی ها برای ریاست شورای شهر و گرفتن حزب حاکم شورا، استارت خورده است.

فردا روزی سرنوشت سازی برای مردم ایذه است...

چه کسی انتخاب خواهد شد؟یا بهتر است بگوییم کدام حزب سکان را بدست می گیرد؟چهار سال آینده ی ایذه چه خواهد شد؟آیا یک گام به جلو بر خواهیم داشت یا ده گام به عقب؟ پسرفت یا پیشرفت؟فردا صلاحیت گرایی حرف اول را می زند یا طایفه گری یا...؟

راستی! چوپان دروغگو خبر آورده است از سیاست مداران پایتختی گرفته تا پیمانکاران شرکت نفتی دغدغه ی فردا را دارند!!!

شنیده ام امشب خیلی ها خواب شهردار شدن را می بینند...!

ولی شما خیالتان راحت باشد...

بچه های ما بچه های تدبیر و امیدند با کلید آمده اند...

« ایذه شهری با تمدن و فراموش شده »

ایذه شهری با تمدن و فراموش شده

در میان شهرهای بختیاری نشین شهر ایذه از لحاظ تاریخی جایگاه ویژه ای دارد دکتر اسفندیار آهنجیده در مقاله خود به نام حکومت در سرزمین بختیاری چنین می نویسداسکندر از شوش به طرف پرسپولیس پیشروی کرد . عشایر کوه نشین طبق معمول تقاضای دریافت حق عبور داشتند که با حمله غافلگیرانه اسکندر به مناطق مسکونی این نواحی (ایذه) دریافت عوارض عبور ملغی شد.

به دنبال این حوادث اسکندر به ساخت قلعه ها و استحکامات و استقرار سربازان یونانی در این مرکز اقدام کرد تا بتواند از هجوم احتمالی اوکسیان ممانعت به عمل آورد . این قلاع نظامی در مناطق صعب العبور کوههای زاگرس در قسمتی که سرزمین مالمیر کنونی تا لردگان را در برداشت ، بنا گردیده بود . به مرور زمان با تزویج سربازان یونانی مستقر در این امکنه با زنان و دختران ایرانی – که به توصیه اسکندر صورت پذیرفت ، این منطقه از امتیازات شهری برخوردار شده و به مسکن دایمی اینان تبدیل گردید .

این ابتکار اسکندر به سبب دلاوریهای عشایر این منطقه با شکست مواجه گردید و این میهمانان ناخوانده نیز چندی بعد جزیی از اقوام کوه نشین شدند با اتحاد با آنها به هنگامی که تمامی ایران زمین عرصه آشوبها و جنگهای خونین جانشینان اسکندر بر سر تقسم مرده ریگ وی بود ، دولت مستقل به نام آلیمائیس را بینان نهادند و با هدف بازگشت عظمت از دست رفته ایران به مبارزاتی سخت با سلسله شاهان سلوکی برخاستند . دولت آلیمایی در دوران شکوفایی خود با وارد آوردن شکستهای متمادی به آنتیو خوس سوم ، پادشاه سلوکی و قتل وی سرزمینی به وسعت سواحل خلیج فارس تا شمال غربی ایران را متصرف گردید . این دولت نقش بسیار مهمی در تضعیف قدرت سلوکیان و تقویت قوم نوپای ایرانی یعنی اشکانیان ایفا نمود . اما در نهایت با پیروزی مهرداد یکم پادشاه اشکانی بر آخرین بازمانده سلوکی ، بساط تسلط بیگانگان بر ایران برچیده شد . میزان اهمیت نقش کوه نشینان آلیمائیس در کامیابیهای نظامی اشکانیان با تلاش این فاتحان در تعیین منطقه شمی (در 45 کیلومتری مالمیر) به عنوان پایتخت تابستانی این سلسله و نیز بنای بزرگترین معبد مقدس ایرانیان در این محل به خوبی جلوه گر شد . این پرستشگاه در فضایی باز دیوارهایش با ستون تزیین شده بود . این سرزمین در دوره پانصد ساله حکومت این سلسله دارای موقعیتی ممتاز و پرشکوه بود که نمونه آن مجسمه بلند مفرغی یکی از بزرگان پارتی است که شاید از یک فرمانروای دست نشانده پارتی باشد ...

سر وتن این مجسمه را جداگانه ریخته اند ... جامه تقریبا پشمینه ، لباس پارتیها و بلندی 6 پا و 6 اینچ(2متر) مربوط به 50 ق.م.یا 100م. می باشد که در موزه ایران باستان در تهران مضبوط است . همه اینها بیانگر موقعیت ممتاز و پرشکوه این منطقه است . 

ریشه و منشاء قوم بختیاری بر اساس اسناد و مدارک موجود در سرزمین آنزانیان ( ایذه فعلی) که در پی خواهد آمد همگی حکایت از آن دارندکه خاستگاه و زیستگاه قوم بختیاری قبل از آمدن آریایی ها و هم زمان با ایلامی ها در منطقه ی فعلی در روزگار پیشین گسترش وسیع تری داشته است. قوم بختیاری در دوره ی ایلامی به نام اوکسیان – اوکسین ها- حیات ماندگار داشته است و در سرفصل های تاریخ اقوام بومی ایران پیوسته نام آنان به عنوان یکی از اقوام بومی قبل از آمدن، آریایی ها در دیار آنزان(انشان) در دامنه های زاگرس میانی حضور خود را به اثبات رسانده و در دوره ی هخامنشیان پیوسته مطرح بوده است.

سیدمحمدعلی امام، محقق ایرانی، با استناد به نوشتار« استرابون» و به نقل از هرودت تاریخ نویس یونان باستان می تویسد:«اوکسیان ها (قوم فعلی بختیاری) زیستگاه زاگرس میانی را متعق به نژاد اصیل و قدیمی ایران زمین دانسته است و منشاء آن را از زمان به خشکی نشستن کشتی حضرت نوح (ع) می داند. که این قوم (اوکسیان ها) رو به مشرق و از سمت کوههای آرارات (ارمنستان) به سرزمین بختیاری فعلی کوچ و در آنجا مستقر گشته اند.»

«بارون دوبد» به استناد از تاریخ یونان (آینکوروس- گزانفون) می نویسد که این کوه نشینان زاگرس میانی (بختیاری فعلی) از نوادگان پاراتاکی paraetaci و آماردی Amrdi و ایشان کسانی هستند که در کتیبه ها و سنگ نگاره های تخت جمشید نیز نامشان مذکور می باشد.

«استرابون» با استناد به تاریخ یونان باستان، سرزمین خوزستان، اصفهان و لرستان را به چهار بخش تقسیم نموده است:

1- خاک سوسیان مرکز آن شوش 2- عیلامیان (لرستان فعلی) 3- خاک سوسی ها در شرق لرستان تا سواحل سزار(دز) 4- خاک اوکسیان ها (اوکسین ها) منطقه ی بختیاری ها، کهکیلویه- ممسنی تا حدود اصفهان بوده است.

خاستگاه قوم بختیاری آنزان – انشان

آنزان و انشان سرزمین قوم اوکسیان ها، (بختیاری فعلی) است که در آغاز هزاره ی دوم مصادف با ورودآریایی ها(آریاها)(هند و اروپایی) دراین منطقه حکومت اشرافی ونظامی داشته اند متون وکتیبه های ایلامی موجود در اشکفت سلمان و کوه فزه(ایذه) دلیل بر صحت این ادعا است.

1- ترجمه کتیبه اشکفت سلمان(ایذه)

من: انشوشیناک هستم. پسر ناهونته پادشاه با قدرت آنزان.

شوسونکا معبد خدای کیریرشاه را که در لیان پایتخت است، من از بن خراب کردم و مجدداً دایر ساختم و آن را با فلز نجیب(طلا) پوشانده با سنگ های قیمتی مزین نمودم و برحسب میل خود آن را به عنوان قدسیت به خدای کیریر شاه که در لیان در پایتخت حکمرانی می کند تقدیم کردم. این عمارت ابدی بماند 

2- ترجمه کتیبه کوه فزه(ایذه)

من اماردی پادشاه، پسر خنی این خطوط و نقوش را در این سرزمین(کوه) تمام کردم من بقعه خدای طایفه(نریسی) و(بتی) و خدایان بزرگ و مکان این خطوط در کوه و خدای مان و خدای (خو) و صور پادشاهی که این مکان را ساخته و به من کمک کرده به اتمام رساندم.

من صورت های خدای تُرتُر ره که محافظ طایفه است جمع آوری نمودم.

آقای عباس حیدری نوروزی(همایون بختیاری) در کتاب خود به عنوان از آریانا تا بختیاری چنین می نویسد یکی از نظرات امروزی در مورد زادگاه کورش کبیر است که بنا به مدارک و دلایل تاریخی از جمله آثار تاریخی و جغرافیایی سید امام شوشتری ،نیره زمان رشیدی، رومن گرشمن ، هرودوت، پایگاه کورش کبیر در دانشگاه صنعتی خراسان اثبات شده است. انزان شهر مهم عیلامی ها بوده است و در شمال شرقی خوزستان کنونی است و با پادشاهی هخامنشیان به انشان تبدیل شده است و تمام کتیبه های کوروش که در بابل وموزه های ایران هستند گفته: که انشان سرزمین من و انزان سرزمین پدرم بوده است پس بنابراین مدرکی وجود ندارد که قدمت ایذه را به عنوان یک سرزمین کهن ایران باستان ندانند و با نامگذاری انشان و تصرف پارسواش سرزمین اجدادی کوروش و غلبه بر استیاک بر پارسه یا شیراز کنونی حمله کرده و تاریخ نویسان نوشته اند که فرزند کمبوجیه از انشان به سمت پارسواش رفت و پس از غلبه بر آن به شیراز حمله برد که تخت جمشید و پاسارگاد را بنا نهاد.

این شهر دارای چندین اثر تاریخی دیگر می باشد هدف ما در اینجا معرفی جاذبه های تاریخی این شهر نیست بلکه یادآوری این نکته است که هر چند این شهر از لحاظ تمدن جایگاه ویژ ه ای را دارد اما در شناساندن این میراث فرهنگی کوتاهی شده است .امیدواریم مسئولان دست اندرکار برای رونق گردشگری در این منطقه که می تواند خود به تنهایی باعث رشد اقتصادی این منطقه شود اقدامات بیشتری را انجام دهند. بی شک معرفی فرهنگ و تمدن این منطقه که قدمتی چندین هزار ساله دارد نه تنها خدمتی به مردم این مرز وبوم است بلکه به اعتقاد ما اگر امروز شاهد توهین به فرهنگ این کشور بزرگ اسلامی هستیم یکی از علل آن بی شک کم کاری مردم و مسولین در شناساندن آن به جهانیان است.

 

بهرام آبتین


بیوگرافی بهرام آبتین

به تازگی شاهد حضور یک چهره کاملا جدید در مبارزات سیاسی علیه نظام مقدس ج.ا.ا هستیم،از گذشته تا به حال شاهد حضور چهره های فراوانی در اپوزسیون بوده ایم،چهره هایی که هنوز از راه نرسیده وعده پیروزی به عده ای خوش خیال را سر می دهند که البته موجب شادی و لبخند از روی تمسخر عده ی دیگر در داخل ایران می شود!
ما هنوز چهره هخا را به یاد داریم که قول سرنگونی نظام ج.ا.ا را وعده داده بود و آنقدر خوش خیال بود که در آنسوی مرزها بروی صندلی خود تکیه زده و مشتاق شنیدن اخبار ایران که البته در این مورد نیز تماس یکی از هموطنان عزیز و دست انداختن هخا موجب فرح و شادی سایر هموطنان داخل ایران شد.
داستان بهرام آبتین نیز در نوع خود شنیدنی و جالب توجه است،او با حمایت عده ای در داخل ایران توانست فرضیه ای را بوجود آورد و از این بابت عده ی که به مانند خود او سواد سیاسی و البته فرهنگی چندانی نداشتند را گرد خود جمع کند و به اصطلاح دست به مبارزه فرهنگی بزند.او معتقد به وجود 3 نژاد مختلف در ایران است،به عبارت دیگر بهرام آبتین معتقد است که مردم ایران شامل 3 نژاد «پارس،ماد و پارت» هستند که از این حیث مادها را جمعیت کرد، پارت ها را جمعیت بلوچ و پارس ها را لرها و فارس تشکیل می دهند.
فعالیت های به ظاهر فرهنگی،اما ...
بهرام آبتین در لوای فعالیت های به ظاهر فرهنگی خواستار جدایی قوم لر از دیگر اقوام ایرانی بود،از آنجا که وی سواد تاریخی چندانی نداشت و اصولا در مورد فعالیت های سیاسی نیز آنچنان که تاکنون نشان داده است دارای معلومات چندانی نیست،بسیاری از مباحث را بدون آنکه اطلاعی از آن داشته باشد مطرح می کند،به طور مثال با آنکه تاریخ شناسان ایرانی و فعالین حوزه تاریخ و فرهنگ ایران بارها خطاب به وی خواستار تغییر مواضع او شده اند اما وی با مساعد دیدن اوضاع و شرایط حاکم بر کشور کار خود را دنبال می کند تا آنجا که وی در تاریخ 8/02/1388 به طور رسمی کاندیداتوری ریاست جمهوری خود را اعلام می کند!
بهرام آبتین با تشکیل نهاد فرهنگی به نام «کانون فرهنگی پارس های لر بختیاری (ایرانبان)» و معین نمودن اهداف و زمینه های کاری این تشکل موفق به جلب نظر عده ای از جوانان لر و دیگر هموطنان ایرانی می شود،مدت زیادی طول نمی کشید که فعالیت های بیشمار وی جواب می دهد و به سبب برخی از فعالیت های او و نامه نگاری های فراوان ش با دفتر مقام معظم رهبری موجب می شود تا چندین طرح عمرانی و رفاهی در منطقه ای که قوم لر بختیاری در آن سکونت داشتند افتتاح شود،اما بهرام آبتین که در دوران اصلاحات شرایط را بیش از پیش مهیا می دید پا را از گلیم خود دراز کرده و خواست های بیشمار خود را بدون در نظر گرفتن امکانات و نظر دیگر صاحب نظران مطرح می کند و کار به جایی می رسد که او چندین نامه به سازمان ملل و دفتر یونسکو ارسال می کند، بهرام آبتین همچنین در فروردین 1387 با همراهی اعضا «کانون فرهنگی لر بختیاری (ایرانبان)» مقابل سفارت امارات متحده عربی تجمعی را برگزار می کند که موجب دستگیری اش توسط نیروهای انتظامی ج.ا.ا می شود.
به موجب این اتفاق، رسانه ها و سایت های بیشماری خبر دستگیری «بهرام آبتین» را مخابره می کنند،ایشان که از چند و چون ماجرای دستگیری وی آگاه نبودند،در تیترهایی جنجالی خود از فعالیت های بهرام آبتین اعلام حمایت می کنند.[چند سال بعد ثابت می شود که فعالیت هایی که بهرام آبتین در پیش گرفته است همان خط سیاست جدایی و تفرقه انگیزی است]
اظهارت صاحب نظران عرصه فرهنگ و تاریخ درباره ادعاهای بهرام آبتین
همانطور که گفته شد بسیاری از صاحب نظران،نظرات و دیدگاه های بهرام آبتین را مورد انتقاد قرار دادند و از وی می خواستند تا از مواضع خود که بدون پشتوانه سند و مدرک تاریخی بود دست بردارد،ابراهیم خدائی مدیر مسؤول لر درباره اظهارات بهرام آبتین گفته بود: «فارس گرایان افراطی قصد نابودی ریشه ای همه اقوام را دارند و برای این کار از روشهای متفاوتی استفاده می کنند،گاهی اوقات ترکی بودن زبان مردم را چنان انکار می کنند که یک شهروند آذربایجانی سرگیجه می گیرد که بالاخره کیست و این زبان که بدان صحبت می کند چیست؟ از اظهارات آقای آبتین متاسفم! ما گمان می کردیم ایشان تشکلی برای حفظ و توسعه زبان و فرهنگ لری تشکیل داده اند که از دیگر اقوام ایرانی مثل عرب،کرد،فارس و.. هیچ جدائی ندارد، در حالیکه ایشان ظاهرا قصد دارند جنبش قوم لر را به خدمت شوونیستها و نژاد پرستها و مخصوصا ضد عربها درآورند. امروزه ما در خانه های خودمان می بینیم که زبان فارسی جانشین زبان مادری ما می شود، واژه های ما مثل برگهای درختی تناور یک به یک از زبان می افتد و غم پاییزی بر ادبیات، موسیقی، هنر و زندگی ما نمودار می شود.»
ابراهیم خدائی همچنین درباره سابقه واژه­ی لر افزود: «لُر و لرستان سابقه ای شفاهی دارد اما در نخستین آثار مکتوب موجود درباره تاریخ و فرهنگ مردم ایران از هزار سال پیش نام لر و لرستان هم هست. اینکه یک نفر که ادعای دبیری تشکل جمعی از لرها را دارد بگوید لر تا دوره صفویه نبوده خنده دار نیست، بلکه جای تاسف دارد! گیرم ایشان منابع دست اول قرنهای چهارم و پنجم را نخوانده است،یعنی ایشان نمی داند اتابکان لُر کی تاسیس شده است؟ نمی داند اتابکان لر بزرگ خیلی پیش از صفویه منقرض شده و از بین رفته است؟ و صفویان متعلق به کجای تاریخ است؟ و کلمه بختیاری از کجا آمده است؟ و از چه سالی به منابع راه یافته؟ خوب است درباره قدمت واژه پارس هم دقت داشته باشیم آیا قبل از ظهور این نام در مناطق لر نشین تمدن وجود نداشته؟ اگر داشته نام آن چه بوده است؟ آثار پیش از هخامنشی را که از بین برده؟ حال آنکه به گواهی اغلب تحقیقات باستان شناسی سابقه حیات و هویت در مناطق لرنشین به خیلی پیش از هخامنشیان و پارسان بر می گردد.»
حسین حسن زاده شاعر لربختیاری در مورد فعالیتهای پان پارسیسم و برخی جریانات فرهنگی دیگر که به طور دقیق مناطق لرنشین را هدف گرفته اند افزود: «ما سالهاست که فریاد می زنیم نیاز به یک پژوهشکده و مرکز تحقیقات لری داریم تا اینطور به سادگی درباره لر اظهار نظر نشود. خلاء در مناطق ما هست که چنین افرادی می توانند در آن جولان می دهند.ما پیش از زرتشت آئینهای دیگری در لرستان داشته ایم مخصوصا آئین میترائیسم در میان لرها بسیار رواج داشته،وقتی زرتشت آمد بسیاری از عناصر میترائیسم را مثل احترام به آتش حفظ نمود این عناصر فرهنگی هنوز در میان لرها هست از همین رهگذر است که نشریه ای مثل «امرداد» این همه در مناطق لرنشین بُرد می یابد حال آنکه ما باید نشریات خودمان را داشته باشیم.
اهداف کانون فرهنگی لر بختیاری ایرانیان
با نگاهی به اهداف عنوان شده در تشکل کانون فرهنگی لر بختیاری ایران در وهله ی نخست اینطور استنباط می شود که این تشکل نه تنها در خدمت جبهه جدایی قومیت های ایرانی نیست بلکه درصدد گرد هم آوردن قومیت های مختلف ایران و البته رونق بخشیدن به صنعت و توریسم منطقه است،اما چه کسی فکر می کرد که روزی فرا رسد و بهرام آبتین به همه عقاید و آداب فرهنگی و دینی پشت پا می زند.
اهداف کانون:
برگزاری کنگره شهدای لر بختیاری در استان
ایجاد محلی جهت ...
 

 

ادامه نوشته

نوش دارو بعد از مرگ سهراب

مسافرین عزیز:قرارداد حفظ جان شما با خداوند بسته شده است با توکل بر خدا سوار بر شناورها شوید و با ذکر و صلوات از آن خارج شوید.

بعد از اتفاق افتادن حادثه ی تلخ گدار شهپیر مسئولین آب نیرو تا حدودی به فکر رعایت ایمنی در کار افتادند و به این نتیجه رسیدند که پیشگیری بهتر از درمان است به طوری که می توان گفت شرایط و قوانین کاری خود را به طور کامل تغییر دادند.

از جمله ی این قوانین جدید و تغیرات ایجاد شده عبارت اند از:

۱- حمل مسافر با توجه به ظرفیت بارج(پیش از این هیچ توجهی به ظرفیت بارج نمی شد و متاسفانه سقف حمل مسافر را سطح بارج مشخص می کرد...)

۲- حمل ماشین آلات با توجه به ظرفیت شناور(بطور مثال شناور های کوچک از ۴ ماشین به دو ماشین و...)

۳- استقرار ملوان بر روی اسکله (یک ملوان در شناور های کوچک و ۲ ملوان در شناور های بزرگ و نیز ۲ ملوان در اسکله)

۴- قرار دادن زنجیر محافظ در ورودی شناور که پیش از این وجور نداشت

۵- ساخت نیمکت در شناور برای مسافران

۶- قرار دادن جلیقه ی نجات در هر شناور

از وظایف فرمانده ی شناور میتوان به:

۱- مدیریت خدمه،کنترل و راهبری شناور مطابق با اصول ایمنی و برنامه های ابلاغی از سوی سرپرست و مطابق با استاندارد های دریانوردی

۲- مسئولیت مستقیم ایمنی مسافران( استفاده از جلیقه ی نجات و رعایت ظرفیت شناور )

۳- بارگیری مسافر و بار، مطابق شرایط ایمنی و ظرفیت تعیین شد

و... نام برد.

از جمله ی وظایف ملوان نیز می توان به:

۱- مسئولیت مستقیم حفظ الزامات ایمنی مسافران خودرو ها و ماشین آلات در زمان بارگیری و در طول زمان سفر زیر نظر فرمانده ی شناور

۲- تحویل جلیقه ی نجات و اطمینان از بکار گیری آن توسط مسافرین قبل از حرکت شناور

۳- جمع آوری جلیقه های نجات و نگهداری از آن ها در طول روز و تحویل دادن کلیه ی تجهیزات به فرمانده ی شناور.

و...نام برد.

گفتنیست که متاسفانه علاوه بر اینکه جلیقه به اندازه ی مسافران در شناور وجود ندارد هیچ یک از جلیقه ها در اختیار مسافرین قرار نمی گیرد و وقتی چرای قضیه را از مسئول شناور سوال میکنی در جواب میگوید "دردسره بده و در بیار و... تازه کو تا اتفاقی بیفته؟ بفرض اتفاقیم افتاد. دیگه جلیقه به دردشون نمیخوره حلقه نجات بهشون میدیم"متاسفانه این حرف ها عین حرف های ناخدای شناور است. قابل ذکر است ملوان شناور هیچ یک از قوانین ذکر شده را رعایت نمی کند و اینطور بنظر می رسد که تنها کاری که در آن تخصص دارد نشستن روی صندلی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

("قرار دادن زنجیر محافظ در ورودی بارج- اسکله ی رکعت-")

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

("قرار دادن زنجیر محافظ در ورودی بارج- اسکله ی رکعت-")

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ساخت نیمکت برای نشستن مسافران در شناور)

پرداخت دیه قربانیان گدار شهپیر

وزارت نیرو دیه قربانیان حادثه ی سد کارون۳ را می پردازد

سرویس خبر: سخنگوی دستگاه قضا از پرداخت یک میلیاردو 300میلیون تومان به صورت بالسویه وعلی الحساب به خانواده های قربانیان حادثه سد کارون از سوی وزارت نیرو خبر داد.



حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در نشست خبری خود درباره روند پیگیری این پرونده اظهارداشت: به دنبال حادثه ناگوار دریاچه سد کارون 3 که شماری از هموطنان جان خود را از دست دادند، رئیس قوه قضائیه وارد عمل شد و برای پیگیری ماجرا دستوراتی به دادستانی داد که موضوع دنبال شد و به دنبال آن وزیر وقت نیرو و رئیس سازمان آب این وزارتخانه به دادستانی دعوت شدند که در این زمینه کمک و مساعدت لازم را کردند. آن ها در این جلسه چند قول دادند که برخی از آنها عملی شده است. یکی از کارهای خوب در این زمینه پرداخت دیه کامل به خانواده هر یک از قربانیان به عنوان علی الحساب بود. این در حالی است که در این زمینه حکمی صادر نشده و بین دیه زن و مرد نیز تفاوتی قائل نشدند و مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون تومان تامین اعتبار شده است که بزودی به خانواده قربانیان پرداخت می شود.

وی ادامه داد: قرار بر این شده که بارج ها به تجهیزات ایمنی و پزشکی مجهز شوند ...